مقالات

رازهای نقاشی کودک من

آیا تا به حال به نقاشی كودكان توجه كردید یا به عنوان یك موضوع پیش‌پاافتاده از كنارشان رد شده‌اید؟
نقاشی كودكان وسیله انتقال پیام است. كودك از طریق نقاشی، برای بزرگسالان و گاه برای دنیا پیام می‌فرستد.

ادامه...

بایدها و نباید‌های کودکانه در استفاده از تکنولوژی

سام 4 ساله و برادر 6 ساله‌اش رامین تا وقتی كه 2 و نیم ساله شوند تلویزیون تماشا نمی‌كردند، زیرا پدرشان كه از قضا روانپزشك است فکر می کند تماشای تلویزیون هیچ تاثیری بر كودكان ندارد. حالا هم كه بچه‌ها بزرگ‌تر شده‌اند پدرشان به آنها اجازه می‌دهد تكنولوژی‌های روز را امتحان كنند. او از اینكه آنها به این سرعت كار با آنها را یاد گرفته‌اند، شگفت‌زده شده است. این روزها سام فهمیده چطور با آی فون پدرش از او عكس بگیرد.

ادامه...

آموزش‌های کودکان را از چه سنی شروع کنیم؟

این نکته بسیار مهم را همه ما می‌دانیم که کودک زیر ۷ سال را نباید به طور  مستقیم آموزش داد و برای آموزش او باید از روش‌های تخصصی و عینی کمک بگیریم. همچنین همه ما می‌دانیم که آموزش تنها به آموزش‌های رسمی محدود نمی‌شود.

ادامه...

چگونه خلاقیت را در کودکان پرورش دهیم؟

اگر بزرگسالانی خلاق و با قوه تخیل می خواهیم، باید از سال های اولیه زندگی آن ها برای این کار برنامه ریزی کنیم. کودکان را برای زندگی تربیت می کنیم و هر خصوصیتی را که دراین سن در آنان تشویق کنیم با آنان می نماید.

اگر خلاقیت و قوه تخیل آنان را تشویق نکنیم، کودکان به بزرگسالانی خلاق تبدیل نمی شوند.

ادامه...

لزوم استعداديابی ورزشی در کودکان

استعدادیابی ورزشی از سنين 6 سال به بالا قابل انجام بوده از این نظر است که سطح قهرمانی در بعضی ورزشی ها به سن 14 سال کاهش يافته و عملا ورزشکاران پس از 25 سال قدرت مقابله با توان افراد کم سن تر را نداشته و از ورزش قهرمانی فاصله می گيرند.

ادامه...

توصیه هایی برای پرورش خلاقیت کودکان

خلاقيت ، شکل کنترل شده يا محدود شده اي از تخيل است . خلاقيت ها ي افراد نه تنها براي زيبايي ظاهري ، بلکه به خاطر نتايج نهايي که در بر دارد  به کار برده ميشود . اين نتيجه نهايي معمولاً شکلي به خود مي گيرد که ديگران نيز مي توانند آن را ببينند . خلاقيت ممکن است خلق يک نقاشي ، يک لباس ، يک قطعه کوچک موسيقي يا پختن يک غذاي جديد باشد  به واسطه خلاقيت ، شخص مي تواند به پيشرفتهاي انساني خود بيافزايد ،

ادامه...

روش‌هاي ايجاد اعتماد به نفس در ‌كودكان

اعتماد به نفس مناسب، سلاح كودك در برابر چالش‌هاي دنياست. كودكاني كه احساس خوبي در مورد خود دارند، راحت‌تر مي‌توانند با مشكلات محيط اطراف و فشارهاي موجود در جهان مقابله كنند. آنها تمايل بيشتري به شادي و لذت از زندگي دارند. اين كودكان واقع‌بين بوده و معمولا خوشبين هستند.

در مقابل، چالش‌هاي محيط زندگي براي كودكاني كه اعتماد به نفس پايين‌تري دارند، مي‌تواند به منزله يك منبع عظيم اضطراب و عصبانيت باشد.

ادامه...

نقش گل بازی در پرورش خلاقيت کودک

مي توان از اسباب بازي به عنوان وسيله اي براي ياد دادن مفاهيم مختلفي مانند رنگ، تعداد، شکل، اندازه، جنس و حجم استفاده کرد و سبب افزايش گنجينه واژه ها در ذهن کودک شد؛ همچنين از اسباب بازي مي توان براي تشخيص رشد اجتماعي، شخصيتي و هوشي کودکان بهره جست. کودکان از طريق اسباب بازي مي توانند تمايلات ناپسند خود را آشکار نموده و تخليه رواني شوند. در بين بازي ها، بازي هاي طبيعي (آب بازي، گِل بازي و شن بازي) از بهترين، اساسي ترين و لذت بخش ترين فعاليت ها براي کودکان به شمار مي روند. اين بازي ها جذبه سحرآميزي براي بچه ها دارند.

ادامه...

سن مناسب پرورش خلاقيت در کودکان

بدون شک يکي از بزرگ ترين دغدغه هاي بسياري از والدين در زمانه کنوني، تربيت فرزنداني خلاق و باهوش است؛ فرزنداني که هوش سرشاري داشته باشند و بتوانند مدارج عالي تحصيلي را به بهترين شکل ممکن طي کنند. با وجود تغييرات چشمگير در دروس فعلي مدارس و فراهم بودن امکانات آموزشي و در دسترس بودن انواع فناوري ها براي افزايش هوش و خلاقيت کودکان، هنوز والدين نمي دانند چگونه مي توانند فرزندي خلاق تربيت کنند.

ادامه...

چه ورزشي براي كودكان مناسب است؟

پدرها و مادرها همواره ‌اين دغدغه را دارند كه فرزندانشان را درست تربيت كنند و منش‌ها و عادت‌هاي خوب را در آنها بپرورند و ماندگار كنند. از اين‌رو علاوه بر آموزش‌هايي كه در خانه به آنها مي‌دهند،‌ آنها را در كلاس‌هاي مختلفي از زبان و موسيقي گرفته تا نقاشي و سفالگري ثبت نام مي‌كنند. به‌ اين ترتيب توانايي، ‌استعداد و علاقه آنها در همين روزهاي كودكي شناخته مي‌شود و قدرت انتخاب آنها را براي انتخاب مشاغل و سبك‌هاي مختلف زندگي بالا مي‌برند.

ادامه...

مقالات